CIÈNCIES NATURALS- 4t PRIMÀRIA
TEMA 2: ELS SENTITS
La vista
L'oïda
L'olfacte
El tacte
El gust
********************************************************************************
TEMA 1: LES FUNCIONS VITALS
L'ALIMENTACIÓ SALUDABLE
L'alimentació saludable és aquella que és suficient, equilibrada, variada, segura, adaptada a la persona i a l'entorn i sensorialment satisfactòria.
La dieta equilibra serà la que aporta els nutrients adequats en quantitat i qualitat a les necessitats de l'organisme.
Piràmide alimentària
És la representació gràfica ordenada dels aliments segons la quantitat que de cadascun d'ells necessitam per tenir una bona dieta.
Roda dels aliments
És representen els tipus d'aliments segons els nutrients que aporten.
LA NUTRICIÓ
Les funcions vitals són les característiques pròpies dels éssers vius. És a dir, el que tenim en comú els éssers vius: naixem, creixem, ens relacionem, ens reproduïm i morim.
Per estudiar-ho bé ho pots fer amb aquest esquema (clica la imatge per visualitzar-ho millor)
CLICA I ANALITZA EL COS HUMÀ AMB ELS DIFERENTS APARELLS
CLICA I ESTUDIA ELS OSSOS
CLICA I ESTUDIA ELS MÚSCULS
CLICA I COMPLETA LA INFORMACIÓ DEL QUADRE
CLICA I JUGA A: PASSAPARAULA D'OSSOS I MÚSCULS
********************************************************************************
GRUP 1R.
EL GLOBUS QUE MAI PARA DE MOURE’S.
Quan tinguem el globus a l’ampolla i quan l’haurem escalfat veurem que el globus augmenta el volum. Això passa perquè l'aire que es troba en el seu interior també augmenta de temperatura. L'aire, en escalfar-se, s'expandeix, és a dir, augmenta de volum, i la pressió que provoca, fa que el globus augmenti.Passa tot el contrari amb quan mullem l’ampolla amb aigua freda. L'aire es refreda i disminueix de volum, per tant es contreu. En l’experiment es nota més, ja que passem del globus unflat a desinflat. Llavors podem dir que l'aire fred de l'interior de l'ampolla té una menor pressió que el que es troba a l'exterior, de manera que aquest últim empeny el globus cap a l'interior de l'ampolla.
GRUP 3R.
EXPERIMENTS PROPOSATS PELS GRUPS DE CIENTÍFICS....
GRUP 1R.
EL GLOBUS QUE MAI PARA DE MOURE’S.
Temps:10 min.
Hipòtesis:Per què s’unfla el globus sense aire? La temperatura augmenta i disminueix, i el volum dels gasos també o fa. Serà qüestió de la llei dels gasos? Material:
- Globus
- Aigua
-Capçons de gel
-Ampolla.
-Recipient
Procediment:
1- Per començar afegirem el globus, llavors mullarem l’ampolla d’aigua calienta.
2- Deixarem que l’aigua calenta toqui tota l’ampolla durant una estona i observarem que succeeix.
3- Més tard tornarem a fer el mateix, però amb aigua a temperatures baixes, i l’ampolla amb el globus al damunt, tornarem a observar-ho.
4- Retirarem l’ampolla i tornarà a succeir una cosa.
Explicació:
Quan tinguem el globus a l’ampolla i quan l’haurem escalfat veurem que el globus augmenta el volum. Això passa perquè l'aire que es troba en el seu interior també augmenta de temperatura. L'aire, en escalfar-se, s'expandeix, és a dir, augmenta de volum, i la pressió que provoca, fa que el globus augmenti.Passa tot el contrari amb quan mullem l’ampolla amb aigua freda. L'aire es refreda i disminueix de volum, per tant es contreu. En l’experiment es nota més, ja que passem del globus unflat a desinflat. Llavors podem dir que l'aire fred de l'interior de l'ampolla té una menor pressió que el que es troba a l'exterior, de manera que aquest últim empeny el globus cap a l'interior de l'ampolla.
... GRUP 2N.
Slime amb detergent líquid.
Ingredients:
▪ 2 recipients de
plàstic.
▪ uns 150 ml d' aigua.
▪ Tres cullerades de
detergent líquid.
▪ Cola sintètica o de fuster.
▪ Colorant alimentici.
▪ Cullerada per a
remoure.
Procedimient
Pas 1.- Col.locar en un dels recipients aproximadament dues cullerades de cola sintètica blanca, llavors afegir tres gotes de colorant alimentici del color que prefereixis, has de remoure bé fins mesclar-ho fins que es vegi uniforme, si
desitjam que el color pareixi més intens, aquest és el moment d'afegir unes gotes més
de colorant alimentici.
Pas 2.- En l'altre recipient afegim dues cullerades de
detergent i una cullerada d'agua. Remoure fins que es mesclin els dos
components.
Pas 3.- Llavors juntar les dues mescles i remoure sense aturar fins que se formi una massa, llavors es procedeix a amassar amb les mans, primer serà un poc ferrissosa, conforme vas amassant tornarà més consistent i ja tens el teu slime.
GRUP 3R.
COET CASOLÀ DE VINAGRE I BICARBONAT DE SODI
Material
– Bicarbonat
– Vinagre
– Aigua
– Botella de plàstic
– Tap
– Cinta aïllant
– Taula
MIRAR EL VÍDEO ABANS DEL PROCEDIMENT PER TENIR MÉS IDEA DEL QUE HEM DE FER !!!
1.Busquem un tap de suro o goma que s'ajusti a la boca de l'ampolla, podem embolicar-ho amb cinta adhesiva perquè s'ajusti millor.
2.Cargolem el tap a una taula de fusta.
Introduïm 0,5l d'aigua,vinagre.
3.Enrotllem bicarbonat en paper de cuina i ho introduïm dins de l'ampolla.
4.Tapem l'ampolla amb el tap-taula.
5.Donem la volta a l'ampolla que es mantindrà alçada gràcies a la taula.
6.Ens allunyem.
Material
– Bicarbonat
– Vinagre
– Aigua
– Botella de plàstic
– Tap
– Cinta aïllant
– Taula
MIRAR EL VÍDEO ABANS DEL PROCEDIMENT PER TENIR MÉS IDEA DEL QUE HEM DE FER !!!
Procediment
1.Busquem un tap de suro o goma que s'ajusti a la boca de l'ampolla, podem embolicar-ho amb cinta adhesiva perquè s'ajusti millor.
2.Cargolem el tap a una taula de fusta.
Introduïm 0,5l d'aigua,vinagre.
3.Enrotllem bicarbonat en paper de cuina i ho introduïm dins de l'ampolla.
4.Tapem l'ampolla amb el tap-taula.
5.Donem la volta a l'ampolla que es mantindrà alçada gràcies a la taula.
6.Ens allunyem.
****************************************************
CIÈNCIES SOCIALS - 4t PRIMÀRIA
TEMA 1:
LA PREHISTÒRIA
QUÈ ÉS LA PREHISTÒRIA?
...
És el període més llarg de la història de la humanitat.
Abarca des de l'aparició de l'ésser humà fins a la invenció de l'escriptura.
QUIN PERÍODE OCUPA EN LA LÍNIA DEL TEMPS??
ETAPES DE LA PREHISTÒRIA
SABRIES EXPLICAR LES CARACTERÍSTIQUES DEL PALEOLÍTIC A PARTIR DE LES IMATGES D'ABAIX??
RECORDES EL QUÈ SIGNIFICA LA PARAULA PALEOLÍTIC??
...
ÉRASE UNA VEZ EL HOMBRE 2
SABRIES EXPLICAR LES CARACTERÍSTIQUES DEL NEOLÍTIC A PARTIR DE LA IMATGE D'ABAIX??
RECORDES QUÈ SIGNIFICA LA PARAULA NEOLÍTIC ???
...
ÉRASE UNA VEZ EL HOMBRE DEL NEOLÍTICO
COMPLETA LA INFORMACIÓ DE LES SEGÜENTS FITXES EN EL TEU QUADERN A PARTIR DE LA INFORMACIÓ QUE HEM ESTUDIAT A CLASSE
ÉRASE UNA VEZ EL HOMBRE. 4
*** CLICA I PODRÀS ESTUDIAR AMB UN MAPA DE CONCEPTES MOOOOLT XULO DE LA PREHISTÒRIA !!!!!
****************************************
PINTURES RUPESTRES; L'ART DE LA PREHISTÒRIA ??
****************************************
La cova d' Altamira és una cavitat natural a la roca dins la qual se conserva un dels cicles pictòrics i artístics més importants de la prehistòria. Està situada en el municipi espanyol de Santillana del Mar, Cantàbria, a uns dos kilòmetres del centre urbà, en un prat del qual prengué el nom.
******************************************************************************************************************************************
RECORDA:
- DE QUIN PERÍODE DE LA PREHISTÒRIA SÓN LES PINTURES RUPESTRES ?
- PER QUÈ PINTAVEN A LES PARETS DE LES COVES ?
- QUINS MOTIUS SOLIEN PINTAR SEMPRE ?
- QUINS MATERIALS FEIEN SERVIR PER PINTURES ?
******************************************************************************************************************************************
MEMHIR: Un menhir és un monument prehistòric, megalític, que consisteix en una gran pedra de forma allargada, plantada a terra en posició vertical. Els menhirs es poden trobar sols o en grups. Els menhirs es poden trobar sols o en grups.
DOLMEN : Vol dir ‘taula gran de pedra'. Aquestes estructures van ser construides durant el neolític. La funció que se li sol atribuir és la de sepulcre col.lectiu, però també es pensa que pot ser una manera de reclamar el territori i reforçar la identitat grupal dels poblats neolítics.
CROMLEC : Un cromlec és un monument megalític, format per pedres o menhirs clavats en el sòl i que adopten una forma circular, voltant un terreny. Es van construir durant el neolític. Segons els experts, possiblement eren santuaris. També es diu que tenien una funció astrològica per indicar les estacions.
TEMA 2 - 3: L'EDAT ANTIGA :
Pobles preromans i l'època romana.
Pobles preromans i l'època romana.
*** CLICA I PODRÀS VEURE UNA INTRODUCCIÓ
ELS CELTES
*** Els celtes no tenien moneda pròpia i desconeixien l'escriptura.
*** CLICA I VEURÀS UN VÍDEO RESUM SOBRE: ÍBERS, CELTES I ALTRES POBLES.
ELS GRECS FUNDAREN LES PRIMERES CIUTATS ANOMENADES POLIS.
...I ,
AQUESTA SERIA LA IMATGE DE L'ACTUAL CIUTAT D'ATENES A GRÈCIA.
NO HA CANVIAT TANT... O SÍ !!??
ALGUNES POLIS ESTAVEN GOVERNADES PER PERSONES ELEGIDES PELS PROPIS CIUTADANS.
... QUÈ TAL SI MIRAM ELS NOSTRES AMICS D' "ÉRASE UNA VEZ EL HOMBRE" ...A VEURE SI ENS AJUDEN UNA MIQUETA MÉS!!!!
LA MITOLOGIA I ELS DEUS GRECS
... i , seguim amb l'edat antiga...
Tema 9: Edat antiga ( II ). L'època romana.
Al 753 aC unes tribus funden la ciutat de Roma. Els romans, crearan posteriorment, un gran imperi: L'imperi romà.
Roma conquerirà primer la península itàlica i llavors, s'estendrà per la mediterrània. Les legions ho feran possible.
CLICA, APRÈN I JUGA AMB L'IMPERI ROMÀ
Els romans conqueriren la península Ibèrica entre l'any 218 aC i el 19 aC guanyant les guerres púniques contra els cartaginesos. L'anomenaren Hispània.
L'organitzaren dividint-la en 5 provincies
i un governador a cada una.
Implantaren el dret romà ( lleis )
LES PRINCIPALS CIUTATS D'HISPÀNIA
Els romans fundaren a Hispània ciutats com: Tarraco, Emerita Augusta o Caesar Augusta, entre d'altres.
... i com era una ciutat romana ?????
VOCABULARI :
Amfiteatre, teatre, circ, arc de triomf, aqüeducte, termes.
... i, com era una vil.la ????
VOCABULARI :
Vil.la, habitatge, cultiu, corral, premsa de vinya i d'oli, molí, forn, graner.
*** FÉS FEINA AMB LES IMATGES. Consulta les preguntes del libre sobre la cuitas i la vil.la i contesta al quadern.
LLEGAT ROMÀ : ART HISPANOROMÀ
*** CLICA : MÈRIDA. TEATRE ROMÀ
*** CLICA : SON PERETÓ- MANACOR
*** AQÜEDUCTE DE SEGÒVIA
*** CLICA I APRÈN SOBRE L'IMPERI ROMÀ. HAMZA
... I ACABADA LA HISTÒRIA PER AQUEST CURS, PASSAM A UN ALTRE LLOC I CONTINGUT, NO MANCO INTERESSANT...
--- *************************** ---
-- LA TERRA I EL SISTEMA SOLAR --
L'ESPAI, EL SOL, PLANETES EN ÒRBITA, SATÈL.LITS, METEORITS, ...
***CLICA I PODRÀS VEURE MÉS IMATGES I TENIR MÉS INFORMACIÓ SOBRE EL SISTEMA SOLAR I, TOTS ELS PLANETES !!!!!
... vos propòs un concurs!!!!
Per grups cooperatius, construir un projecte del sistema solar!!!!!!
Què vos sembla??? Bona idea????
... i ...
Aquí teniu el planisferi polític amb els oceans i els continents marcats... i ara, a estudiar-lo un poquet!!!!!!!
... i com quedam amb la ANTÀRTIDA???? ... ÉS CONTINENT??
TEMA 1 - LES ROQUES I EL RELLEU
Què recordes sobre el tema ??
d ' idees ????
i... a veure si amb aquest vídeo ho podem acabar d'aclarar !!!!
La Terra es divideix en tres capes: atmosfera, hidrosfera i geosfera. A la geosfera hi ha l'escorça, formada per roques sòlides. El relleu és el conjunt de formes que té l'escorça terrestre.
EL RELLEU D'ESPANYA....
*** CLICA I VEURÀS UN MAPA DE RELLEU EXPLICATIU AMB IMATGES DE CADA UN DELS LLOCS
JUGA AMB ELS SEGÜENTS LINKS A SITUAR I ANOMENAR ELS DIFERENTS LLOCS QUE TE PROPOSA:
** MAPA INTERACTIU 3
... I JA QUE HI SOM!!!!
MAPA DELS RIUS D'ESPANYA
*** CLICA I JUGA A COL.LOCAR ELS RIUS EN EL MAPA
REPASSAM EL MAPA POLÍTIC D'ESPANYA
COMUNITATS AUTÒNOMES
A veure si recoredes algunes sense mirar!!!!!
*** CLICA I JUGA A SITUAR LES COMUNITATS AUTÒNOMES EN EL MAPA
PROVÍNCIES
Les Comunitats Autònomes es divideixen en una o més províncies.
A veures si saps quines són aquestes províncies d'Espanya!!!
MAPA DELS RIUS D'ESPANYA
REPASSAM EL MAPA POLÍTIC D'ESPANYA
COMUNITATS AUTÒNOMES
A veure si recoredes algunes sense mirar!!!!!
... bé, ara el pots revisar i estudiar, tens moltes eines per fer-ho!!!!
*** CLICA I JUGA A SITUAR LES COMUNITATS AUTÒNOMES EN EL MAPA
*** CLICA I JUGA A DESCUBRIR LA COMUNITAT AUTÒNOMA INDICADA
PROVÍNCIES
Les Comunitats Autònomes es divideixen en una o més províncies.
A veures si saps quines són aquestes províncies d'Espanya!!!
... i ara mira'l bé per estudiar-lo!!!
*** CLICA ELS ENLLAÇOS SEGÜENTS I PODRÀS FER PRÀCTICA AMB LES PROVÍNCIES D'ESPANYA:
Tema 7: LA MATÈRIA I ELS MATERIALS
Què és la matèria??
La matèria és tot allò que es pot tocar i que ocupa un lloc en l'espai.
...ja estàs mirant el ten voltant??
...ja estàs tocant tot el que es pot tocar??
Què és la substància o material??
El material o substància és d'allò que està fet aquella materia.
Vos propòs un joc!!!!
" Objecte - Material "
... a partir de l'exemple anterior, podeu continuar anomenant objectes i endevinant el material del que està fet??
CLASSIFICAM ELS MATERIALS SEGONS SI SÓN:
- NATURALS: S'obtenen de la naturalesa.
Poden ser d'origen animal, vegetal o mineral.
- ARTIFICIALS: Fabricats per les persones.
PROPIETATS DE LA MATÈRIA
Tots els materials tenen dues propietats: massa i volum. És a dir, pesen i ocupen un espai.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada